לוגו-מתאימים לך הקלות בפסיכומטרי

איך בונים תיק מסמכים לקבלת התאמות בפסיכומטרי

זמן קריאה: 3 דקות

המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים בחיים שלכם. המבחן הוא זה שקובע את אפשרויות הלימוד שלכם במוסדות השונים להשכלה גבוהה. ציון גבוה במבחן הזה יפתח לכם דלתות רבות, אבל חשוב להתכונן אליו בצורה הנכונה. קבלת התאמות למבחן הפסיכומטרי דורשת הצגה של מסמכים רבים, ואנחנו כאן כדי לספר לכם על הדרך לבנות את תיק המסמכים.

המבחן הפסיכומטרי

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן שנערך על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה, והמטרה שלו היא לבדוק את רמתו של הנבחן על מנת לקבוע את עתידו בעולם האקדמי. למבחן הזה ישנה השלכה משמעותית על העתיד שלכם, ולכן כל כך חשוב להתכונן אליו. האתגר המרכזי במבחן הפסיכומטרי הוא הזמן.

רוב השאלות במבחן אינן דורשות הבנה עמוקה, אולם על הנבחן להבין את העיקרון שלהן תוך זמן קצר. זו בדיוק הסיבה שעבור לקויי למידה או מי שסובלים מאתגרים שונים בתחום הקשב והריכוז, המבחן עלול להיות קשה במיוחד, ולמעשה לא לשקף את היכולות האמיתיות שיש להם.

קבלת התאמות

במדינת ישראל, הרבה מאוד תלמידים זכאים לקבל התאמות לבחינות הבגרות שלהם. עד לתקופת התיכון ההקלות הן משהו שנקבע בתוך כותלי בית הספר בדרך כלל, אולם החל מבחינות הבגרות יש צורך לקבל אבחון רשמי על מנת להיות זכאי להקלות והתאמות שונות בבחינה. בדרך כלל ההתאמות בבחינות הבגרות הן תוספת זמן, הקראת שאלון או הכתבה של התשובות.

ההתאמות במבחן הפסיכומטרי ניתנות רק למי שבאמת זקוק להן, וחשוב להבין מראש שגם אם בתיכון הייתם זכאים לקבלת התאמות, כלל לא בטוח שמבחן הפסיכומטרי תקבלו אותן. הדרישות של המרכז הארצי עבור קבלת התאמות הן מחמירות הרבה יותר, וצריך לדעת כיצד לדרוש אותן.

העילות לקבלות התאמות

העילות לקבלה של אותן התאמות דומות לאלו שקיימות גם בתיכון. קשיי קשב וריכוז חמורים ובעיות בריאותיות שונות שמשפיעות על הנבחן. חשוב להבין שגם אם יש לכם לקות באחד מהתחומים הללו, זה לא אומר שתקבלו את ההתאמות שאתם רוצים, אבל זה לפחות הצעד הראשון בדרך לשם.

מסמכים נדרשים

כדי לקבל את ההתאמות עליכם למלא תיק מסמכים ולהגיש אותו למרכז הארצי. המרכז הארצי לא פוגש את המבקשים מתוך הנחה שקשה לעמוד בפגישה אחת על יכולותיו של הנבחן ולקבוע האם הוא יהיה זכאי לקבלה של אותן התאמות או לא. הגשת תיק המסמכים נעשית בצורה מקוונת על פי דרישות שקיימות באתר המרכז. המסמכים שעליכם להגיש הם המסמכים הבאים:

  • שאלון אישי

הטופס הראשון לאחר מסמך אישור על להרשמה לבחינה הוא שאלון אישי שאותו אתם צריכים למלא. השאלון מופיע באתר של המרכז ובו יהיה עליכם לפרט את סיבת הבקשה שבגינה אתם דורשים לקבל התאמות במבחן. המטרה המרכזית של השאלון היא להציג את הבקשה שלכם, ועל כן עליכם למלא אותו בצורה הנדרשת.

  • אבחונים וחוות דעת של מורים

סוג נוסף של טפסים שחשוב מאוד להגיש למרכז הארצי אלו טפסי אבחון מהשנים שעברו. לא משנה מתי עברתם את אותם אבחונים וכמה זמן חלף מאז, חשוב שהם יהיו חלק מתיק הטפסים שלכם. כמו כן, המרכז הארצי מאפשר לכם להגיש חוות דעת של מורים מהעבר שעברתם תחת ידם והוא מתחשב בדעתם לגבי היכולות שלכם. 

  • תעודות 

תעודות בית הספר שלכם גם הם מסמך שצריך להיות חלק מהתיק במידה והרצון שלכם הוא לקבל ערעורים על מסך לקות למידה. התעודות נחוצות כדי שיוכל להעריך את רמת הקושי שלכם והאם היא מצדיקה קבלת התאמות.

  • דוחות על טיפולים

כמובן, כל טיפול שעברתם כמו ריפוי בעיסוק, טיפול פסיכולוגי או טיפול תרופתי שיכול להשפיע על התפקוד שלכם צריך להיות מתועד בתיק המסמכים. גם כאן, נסו לאתר את דו"חות הטיפול שלכם כבר מגיל צעיר. 

  • מגבלה רפואית – דוחות רפואיים

סוג נוסף של הקלות הוא זה שמגיע לכם בשל לקות גופנית מסוימת כמו קושי בראייה או צורך לצאת לשירותים לעיתים קרובות. את ההתאמות שקשורות למגבלות הללו המרכז הארצי יוכל להעניק לכם רק לאחר קבלת אישור מפורש מרופא. 

מי רשאי להנפיק את המסמכים השונים

חשוב להבין שכל המסמכים צריכים להיות מסמכים אמיתיים, ומי שחותם עליהם צריך להיות בעל הסמכות המתאימה. אישור מרופא צריך להתקבל רק על ידי רופא מוסמך, והוא הדין גם ביחס לאבחונים או לחוות הדעת שאתם מגישים. ישנן חוות דעת שיכולות להיות מוגשות גם על ידי מי שאינו איש מקצוע, אולם זה יהיה כתוב על גבי הטופס. 

אפשרות לערעור לאחר החלטה

המרכז הארצי מקבל את ההחלטה על הזכאות שלכם להתאמות בכפוף לשיקולים שלו, אולם הוא מאפשר לכם לערער את ההחלטה הראשונית שהוא קיבל. ערעור צריך לבוא יחד עם עילה מסוימת, כיון שאי קבלת ההחלטה של המרכז פשוט לא תעזור לכם. במהלך הגשה של ערעור עליכם להציג את הסיבה שבגינה אתם מערערים על ההחלטה, כלומר טופס נוסף שיכול לגרום לשינוי בהחלטה. 

לסיכום

קבלת התאמות למבחן פסיכומטרי מורכבת הרבה יותר מזו שנדרשת מאיתנו על מנת לקבל התאמות בבחינות הבגרות. כדי לקבל את ההתאמות הללו עליכם להגיש תיק מסמכים למרכז הארצי ובו פירוט של ההיסטוריה שלכם בתחום לקויות הלמידה וחוות דעת של אנשי מקצוע. המרכז מחליט האם להעניק לכם את ההתאמות על פי תיק המסמכים הזה, ולכן עליכם להכין אותו בצורה רצינית ביותר. 

מה היה במאמר זה

שיתוף המאמר

עוד בנושא פוסט: איך בונים תיק מסמכים לקבלת התאמות בפסיכומטרי

אילו הקלות קיימות בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים שיש. המבחן קובע באופן ישיר את היכולת שלכם להתקבל למסלולי הלימוד השונים באקדמיה. כדי לקבל אישור להיבחן בתנאים

קרא עוד »
על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

בחינה חוזרת בתנאים מותאמים

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל השלכות מרחיקות לכת. קבלת אישור להיבחן בתנאים מותאמים היא פרוצדורה מורכבת, ורק אחרי אישור מיוחד של המרכז הארצי לבחינות והערכה

קרא עוד »
אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

סוגי האבחונים

ישנם סוגי אבחונים שבעלי לקויות עוברים כדי לאבחן את הלקות שלהם וכתוצאה מכך לקבל את היכולת לבקש התאמות בפסיכומטרי. בין האבחונים הללו ישנם אבחון מת"ל

קרא עוד »
למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

כאשר אתם ניגשים לבחינה פסיכומטרית, ומעוניינים לקבל התאמות ישנן בעיות רפואיות ולקויות שיקנו לכם התאמות שונות. בהמשך, הלקויות והבעיות הרפואיות השונות וההתאמות הקיימות. התאמות בפסיכומטרי

קרא עוד »

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

צ'ט ווצאפ עם מתאימים לך!
שלח דרך ווצאפ!