לוגו-מתאימים לך הקלות בפסיכומטרי

בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

זמן קריאה: 3 דקות

המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים שיש. המבחן קובע באופן ישיר את היכולת שלכם להתקבל למסלולי הלימוד השונים באקדמיה. כדי לקבל אישור להיבחן בתנאים שונים, יש צורך להגיש בקשה למרכז הארצי, והוא יקבע מה התנאים שבהם תוכלו להיבחן. אחת ההתאמות האפשרויות היא להיבחן בבחינת מפע"ם וכאן נספר לכם את כל מה שצריך לדעת עליה. 

המבחן הפסיכומטרי

המבחן הפסיכומטרי הוא נבחן שהמטרה שלו הוא לבחון את ההתאמה של מועמד כזה או אחר ללימודים באקדמיה. המבחן הוא בשלושה נושאים שונים, ויש לו השלכה משמעותית על העתיד של הנבחן. ההכנה למבחן אורכת בדרך כלל מספר חודשים, כאשר המפתח להצלחה בבחינה היא קודם כל להתכונן אליו בצורה המתאימה.

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן שמאלץ את הנבחן לחשוב בצורה זריזה מאוד, כיון שלכל פרק מוקצב בו זמן לא מאוד גבוה. האתגר המרכזי הוא לצלוח את הפרק בזמן הנתון, על אף שהשאלות בפני עצמן אינן מורכבות במיוחד. זו בדיוק הסיבה שעבור מי שסובלים מלקויות למידה שונות, המבחן עלול להיות קשה הרבה יותר. 

התאמות במבחן

על אף היתרונות הרבים שיש לבחינה הפסיכומטרית בתור מכשיר לביצוע דירוג של המועמדים למקצועות השונים, ישנם נבחנים שהבחינה לא מצביעה על הרמה האמיתית שלהם בשל קשיים שונים. הקשיים הללו יכולים להיות פיזיים, נפשיים או לקויות למידה שונות. עבורם, המרכז הארצי מאפשר קבלת התאמות לפסיכומטרי ולבצע בחינה בתנאים מותאמים שאמורה להצביע על הרמה האמיתית שלהם.

התנאים המותאמים נועדו להתגבר על קשיים ספציפיים, ולכן רק לאחר הגשת הבקשה המרכז הארצי קובע לאיזה סוג של התאמה זכאי נבחן ספציפי. בין ההתאמות השונות יש התאמות לפיסוכמטרי שנועדו להתגבר על קשיים פיזיים, ואילו התאמות אחרות מיועדות דווקא עבור לקויי למידה. אחת ההקלות שאותם המרכז הארצי מאפשר לקבל היא בחינה במחשב. 

מבחן מפע"ם

מבחן מפע"ם הוא מבחן פסיכומטרי שמבוצע על גבי מחשב. המבחן גם הוא נוגע באותם תחומים שבהם מבחן הפסיכומטרי נוגע, והם המתמטיקה, האנגלית והעברית. העובדה שהמבחן מתבצע על גבי מחשב מאפשר לנבחנים עם קושי בקריאה מדף או כאלו שיכולת הרישום שלהם פוגעת בהם לבצע בחינה בלי להיפגע מכך.

את האישור להיבחן בבחינת מפע"ם רק המרכז הארצי יכול לתת לכם, לאחר שתגישו את המסמכים שישכנעו אותו בכך שזו הבחינה שמתאימה לכם. במידה וקיבלתם אישור להיבחן בבחינת מפע"ם, עליכם להבין שההכנה שלכם לקראת המבחן שונה מזו שהייתם עושים עבור בחינה פסיכומטרית קלאסית.

היחס בין שני המבחנים

מבחן המפע"ם דומה למבחן הפסיכומטרי מצד תוכן השאלות והנושאים שבהם הוא עוסק. גם מבחן המפע"ם נפתח בכתיבת חיבור, ולאחר מכן יש שאלות בשלושת הנושאים שמהם מורכב המבחן הפסיכומטרי. עם זאת, ישנם מספר הבדלים בין המבחנים וחשוב להכיר אותם. על אף העובדה שהמבחן נערך על גבי מחשב, ניתן לכתוב את החיבור על גבי דף נייר.

בנוסף, בניגוד למבחן הפסיכומטרי, במבחן המפע"ם יש הפסקות של מספר דקות בין הנושאים השונים על מנת לאפשר לנבחנים מנוחה מסוימת בין שני הפרקים. את ההפסקה ניתן לקצר בלחיצת כפתור במידה והנבחן מרגיש שהוא יכול להתחיל כבר את הפרק הנוסף של המבחן. הנושאים במבחן מופיעים ברצף, ולא כמו במבחן הפסיכומטרי שבהם הסדר שלהם אקראי לחלוטין.

ניהול זמן

כאמור, בבחינה הפסיכומטרית האתגר המרכזי הוא ניהול הזמן של הנבחן. לנבחן יש 20 דקות לענות על 20 שאלות והוא יכול לחלק את הזמן שלו כפי ראות עיניו. במבחן מפע"ם הדבר הזה לא קיים, ולכל שאלה מוקצב זמן מסוים כדי לענות עליה. יש לזה יתרונות וחסרונות אולם הדבר הכי חשוב הוא פשוט להכיר את זה ולבצע את ההכנה למבחן לאור הנתון הזה. 

אדפטיביות

אחד ההבדלים הכי משמעותיים בין שתי הבחינות הוא האדפטיביות של מבחן המפע"ם. בניגוד למבחן הפסיכומטרי שבו כל השאלות כתובות מראש, מבחן המפע"ם הוא מבחן שלומד את היכולות של הנבחן תוך כדי תנועה. ככל שהנבחן יהיה טוב יותר, כך הוא יקבל שאלות קשות יותר. עם זאת, הציון הסופי נקבע על פי שקלול מדויק, כך שאף אחד לא נפגע מהשיטה הזו.

תרגול לקראת הבחינה

בדיוק כמו מבחן למבחן הפסיכומטרי, גם למבחן המפע"ם יש צורך להתכונן היטב על מנת להצליח בו. את ההכנה למבחן יש לחלק לשני סוגים. ההכנה הראשונה זהה לחלוטין לזו שעושים לקראת המבחן הפסיכומטרי וניתן לכנות אותה בתור הכנה לימודית. ההכנה הזו נועדה לגרום לכם להיות טובים יותר בלענות על השאלות שיוצגו לכם במהלך המבחן.

סוג ההכנה השני הוא תרגול של המודל שבו הבחינה נערכת. בין אם מדובר על כתיבת החיבור או המענה על השאלות בחלקים השונים, חשוב שתפגשו את הצורה שבה המבחן נערך עוד לפני שאתם עושים אותו. כדי לתרגל את זה תוכלו להיכנס לאתר של המרכז הארצי ולהוריד למחשב שלכם את התכונה שתדמה עבורכם בצורה מדויקת את הסביבה שבה המבחן נערך.

לסיכום

מבחן מפע"ם נועד לבדוק את רמת ההתאמה שלכם ללימודים באקדמיה, בדיוק כמו המבחן הפסיכומטרי. המטרה של המבחן היא לאפשר לכם להיבחן במחשב, דבר שיתאים את הבחינה לרמה האמיתית שלכם. את האישור להיבחן בבחינה הזו יש לקבל מהמרכז הארצי לאחר הגשת בקשה להיבחן בתנאים מותאמים. חשוב לתרגל את הבחינה בתוכנה המתאימה לכך כדי להגיע מוכנים.

מה היה במאמר זה

שיתוף המאמר

עוד בנושא פוסט: בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

בחינה חוזרת בתנאים מותאמים

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל השלכות מרחיקות לכת. קבלת אישור להיבחן בתנאים מותאמים היא פרוצדורה מורכבת, ורק אחרי אישור מיוחד של המרכז הארצי לבחינות והערכה

קרא עוד »
אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

סוגי האבחונים

ישנם סוגי אבחונים שבעלי לקויות עוברים כדי לאבחן את הלקות שלהם וכתוצאה מכך לקבל את היכולת לבקש התאמות בפסיכומטרי. בין האבחונים הללו ישנם אבחון מת"ל

קרא עוד »
למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

כאשר אתם ניגשים לבחינה פסיכומטרית, ומעוניינים לקבל התאמות ישנן בעיות רפואיות ולקויות שיקנו לכם התאמות שונות. בהמשך, הלקויות והבעיות הרפואיות השונות וההתאמות הקיימות. התאמות בפסיכומטרי

קרא עוד »

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

צ'ט ווצאפ עם מתאימים לך!
שלח דרך ווצאפ!