לוגו-מתאימים לך הקלות בפסיכומטרי

ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

זמן קריאה: 3 דקות

כאשר אתם ניגשים לבחינה פסיכומטרית, ומעוניינים לקבל התאמות ישנן בעיות רפואיות ולקויות שיקנו לכם התאמות שונות. בהמשך, הלקויות והבעיות הרפואיות השונות וההתאמות הקיימות.

התאמות בפסיכומטרי

ישנן הקלות פסיכומטרי שונות שנבחנים יכולים לקבל במקרה של לקות או בעיה רפואית. בין ההקלות לפסיכומטרי: בחינה פסיכומטרית ממוחשבת (מפע"ם), הפסקות בזמן הבחינה, הגבלה של כמות הנבחנים בכיתה, חוברת בחינה בגודל A3 (חוברת רגילה היא A4), גיליון תשובות מוגדל, השמעה חלקית או מלאה של הבחינה, שימוש במחשבון לארבע פעולות חשבון, תוספת זמן לחלק או לכל הבחינה, הקלדה של מטלת הכתיבה ותנאים פיזיים מקלים למגבלה גופנית (למשל, שולחן וכיסא במקום כיסא סטודנט).

הלקויות והבעיות הרפואיות המזכות בהתאמות

ישנן לקויות ובעיות רפואיות שונות העשויות לזכות את הנבחנים בהתאמות וכך יקבלו הנבחנים הקלות בפסיכומטרי. בין הלקויות והבעיות הרפואיות ניתן למצוא: 

דיסקלקוליה – קושי בהפיכת בעיה מילולית לתרגיל אלגברי, קושי בחישובים בסיסיים ועוד. 

דיסלקציה – בעיות בקריאה, קריאה איטית, קושי של הבנת הכתוב, קושי בהתמודדות עם טקסטים ארוכים.

דיסגרפיה – שגיאות כתיב, ניסוח שגוי ולחץ רב או מועט מדי על כלי כתיבה.

דיספרקסיה – בעיות תיאום מוטוריות. בעצם מדובר בבעיות טכניות, יכול להביא לידי סימון לא טוב של התשובות, קושי בארגון בין חוברת הבחינה, דפי התשובות וכלי הכתיבה, קושי בהחזקת כלי הכתיבה וכדומה.

הפרעות קשב וריכוז – קושי בהתמקדות, קושי בארגון, קושי בתשומת לב לפרטים ועוד.

בעיות ראייה – ראייה לקויה או עיוורון.

בעיות שמיעה – קושי בשמיעה, אחוזי שמיעה נמוכים. 

בעיות גופניות כמו עודף משקל, היריון וכדומה שעלולים למנוע מנבחן את האפשרות לשבת בכיסא סטודנט.

לקויות ובעיות רפואיות והקלות בפסיכומטרי המותאמות להן

לכל לקות או בעיה רפואית ישנן הקלות המתאימות להן. חלק מהלקויות והבעיות הרפואיות עשויות לזכות את הנבחנים ביותר מהקלה אחת בבחינה הפסיכומטרית.

דיסקלקוליה

מאחר ודיסקלקוליה היא לקות למידה המשפיעה על הנושא המספרי, הישגי החלק הכמותי בבחינה עלולים להיות מושפעים מלקות זו. לכן ההקלה בפסיכומטרי ללקות זו לרוב תהיה האפשרות להשתמש במחשבון עבור ארבע פעולות החשבון (חיבור, חיסור, כפל וחילוק). אפשרות נוספת אשר עשויה להתאים היא תוספת זמן לחלק הכמותי בבחינה.

דיסלקציה

דיסלקציה היא לקות למידה המשפיעה על יכולת הקריאה של הלוקה בה. לקות זו יכולה להשפיע על כל החלקים בבחינה הפסיכומטרית מאחר ובכולם מעורבת קריאה (קריאת שאלות, קריאת טקסטים). הקלה המתאימה ללקות זו היא השמעה חלקית או מלאה של הבחינה שבעצם עשויה לחסוך לנבחן את הצורך לקרוא את הבחינה בעצמו. הקלה נוספת היא תוספת זמן לחלקים מסוימים או לכל הבחינה שתאפשר לנבחן יותר זמן לקרוא וכך יוכל להגיע לבסוף להבנה ולהספקה של קריאה בבחינה. 

דיסגרפיה

היות ומדובר בבעיות הקשורות בכתיב ובניסוח, החלק של מטלת הכתיבה בבחינה עלול להיפגע מאחר ויהיו שגיאות כתיב ושגיאות ניסוח במטלה, ובנוסף הכתב עצמו עלול להיות לא קריא וכתוצאה מכך הנבחן יקבל פחות מהנקודות שהוא ראוי להן. במקרים כאלה, ניתן לקבל את ההקלה שהיא הקלדת מטלת הכתיבה. בהקלדה שגיאות כתיב וניסוח יסומנו בעת ההקלדה ויפנו אליהן את תשומת ליבו של הנבחן, והוא יוכל לחזור ולתקנן. במקרה והדיסגרפיה מלווה בלקויות נוספות, הנבחן אולי אף יקבל את ההקלה של עשיית בחינה פסיכומטרית ממוחשבת (מפע"ם).

דיספרקסיה

מדובר כאן בבעיות תיאום מוטוריות. במקרה כזה, ההקלה שיכולה לעזור לנבחן היא בחינה פסיכומטרית ממוחשבת. בתפעול הבחינה במחשב, הנבחן ישתמש בעיקר בעכבר (פרט למטלת הכתיבה) ולכן רמת יכולת התיאום המוטורית שלו לא תשפיע במיוחד על יכולתו להצליח לבצע את הבחינה כראוי.

בעיות ראייה

במקרה של בעיות ראייה, ישנן מספר הקלות שיכולות לעזור – השמעה חלקית או מלאה של הבחינה, מחברת בחינה מוגדלת וטופס תשובות מוגדל. אם מדובר בעיוורון, השמעה של הבחינה ותוספות זמן עשויות לעזור.

בעיות שמיעה

אנשים עם בעיות שמיעה עשויים לקבל את ההקלה של מפע"ם. במפע"ם הכל מופיע על המסך כולל זמן לכל שאלה, כמות השורות שנכתבו בחיבור ועוד. מפע"ם כוללת גם הפסקות בין החלקים.

*אלה רק התאמות אופציונליות לחלק מהלקויות והבעיות הרפואיות. התאמת ההקלות ללקויות ולבעיות הרפואיות היא לפי שיקול מאל"ו (מרכז ארצי לבחינות והערכה), הם יחליטו לפי כל מקרה והמסמכים שתשלחו אליהם את ההקלה אותה תקבלו.

לסיכום

בעלי לקויות ובעיות רפואיות עשויים להיות זכאים להתאמות בפסיכומטרי. בין ההקלות בפסיכומטרי ניתן למצוא: בחינה פסיכומטרית ממוחשבת, שימוש במחשבון לפעולות חשבון, חוברת בחינה וגיליון תשובות מוגדלים, השמעה של חלקים מהבחינה, תוספות זמן ועוד.

הקלות אלה קיימות במטרה לעזור ללוקים בלקויות ובבעיות הרפואיות השונות כמו: דיסקלקוליה (בעיות בתחום המספרי), דיסלקציה (בעיות קריאה), דיסגרפיה (בעיות כתיב), בעיות ראייה, בעיות שמיעה ועוד. 

לכל לקות ובעיה רפואית הקלה בפסיכומטרי העשויה לעזור ללוקה בהן. כך למשל, המאובחנים בדיסקלקוליה יכולים לקבל אפשרות שימוש במחשבון, המאובחנים בדיסלקציה יכולים לקבל השמעה של חלקים מהבחינה או של כולה, כבדי שמיעה יכולים לקבל בחינה פסיכומטרית ממוחשבת, כבדי ראייה יכולים לקבל מחברת בחינה וטופס תשובות מוגדלים וכדומה.

כל השיקולים בהקלות לכל לקות או בעיה רפואית הם של מאל"ו (מרכז ארצי לבחינות והערכה), הם יתאימו לכם את ההקלות לפי הלקות או הבעיה הרפואית, בהתאם למסמכים ששלחתם אליהם המתעדים את הלקות או הבעיה הרפואית שלכם.

מה היה במאמר זה

שיתוף המאמר

עוד בנושא פוסט: ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

אילו הקלות קיימות בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים שיש. המבחן קובע באופן ישיר את היכולת שלכם להתקבל למסלולי הלימוד השונים באקדמיה. כדי לקבל אישור להיבחן בתנאים

קרא עוד »
על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

בחינה חוזרת בתנאים מותאמים

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל השלכות מרחיקות לכת. קבלת אישור להיבחן בתנאים מותאמים היא פרוצדורה מורכבת, ורק אחרי אישור מיוחד של המרכז הארצי לבחינות והערכה

קרא עוד »
אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

סוגי האבחונים

ישנם סוגי אבחונים שבעלי לקויות עוברים כדי לאבחן את הלקות שלהם וכתוצאה מכך לקבל את היכולת לבקש התאמות בפסיכומטרי. בין האבחונים הללו ישנם אבחון מת"ל

קרא עוד »

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

צ'ט ווצאפ עם מתאימים לך!
שלח דרך ווצאפ!