לוגו-מתאימים לך הקלות בפסיכומטרי

סוגי האבחונים

זמן קריאה: 3 דקות

ישנם סוגי אבחונים שבעלי לקויות עוברים כדי לאבחן את הלקות שלהם וכתוצאה מכך לקבל את היכולת לבקש התאמות בפסיכומטרי. בין האבחונים הללו ישנם אבחון מת"ל ואבחון דידקטי, האם יש ביניהם הבדל? האם האחד עדיף על האחר?

אבחונים

ישנם אבחונים שונים ללקויות למידה ביניהם אבחון מת"ל ואבחון דידקטי. האבחונים לרוב יתקיימו בשני מפגשים ומטרתם להחליט מהי הלקות ממנה סובל המאובחן ומהי ההקלה המומלצת כדי להקל על המאובחן בלימודיו. האבחון יאפשר ללקוי הלמידה להגיש בקשה להקלות בפסיכומטרי.

אבחון מת"ל

אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) זהו אבחון המתבצע על מערכת ממוחשבת וכולל שני שאלונים ועשרים מבחני תפקוד קוגניטיביים שמטרתם לבחון את היכולת של הנבחן בקריאה, כתיבה, תפיסה, חשבון וכדומה בשני מפגשים + מפגש נוסף של הסברת התוצאות, האבחון הממוחשב מלווה במאבחן לכל אורך התהליך. המטרה היא לבחון את מידת הסיכוי שלנבחן ישנן הפרעות קשב וריכוז, או לקות למידה מהשכיחות שביניהן (דיסקלקוליה, דיסלקציה או דיסגרפיה). את האבחון על הנבחן להגיש כאשר הוא מבקש הקלות לפסיכומטרי. 

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הוא אבחון מיומנויות למידה המתבצע בשניים או שלושה מפגשים כ-3 שעות כל מפגש, בין המאבחן לנבחן באופן של אחד על אחד. הנבחן עושה סדרה של מבחנים במטרה לבחון את יכולותיו בקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, כישורי חשבון ותפקודי קשב וריכוז. לאחר האבחון יכתוב המאבחן דו"ח הכולל התייחסות לרקע ההתפתחותי והחינוכי של הנבחן ולתוצאות המבחנים שביצע באבחון. לאחר מכן, המאבחן יחליט על הלקות ועל ההמלצה של הקלות פסיכומטרי בהתאם.

במידה ובחרתם באבחון דידקטי חשוב לזכור כי יש להשלים את הרכיב הרגשי ע"י MOXO/TOVA אותם לרוב ניתן לבצע בהסדר דרך קופות החולים.
לאחר השלמת האבחון הדידקטי והרכיב הרגשי יש לגשת איתם לרופא מומחה פסיכיאטר או נוירולוג.

מה ההבדל בין אבחון מת"ל לבין אבחון דידקטי?

אבחון מת"ל הוא אבחון ממוחשב בלבד. המאבחן מלווה את הנבחן, אך אינו בוחן אותו בעצמו. בניגוד לכך, אבחון דידקטי הוא סדרה של מבחנים במספר מפגשים המתבצעים על ידי הנבחן מול המאבחן. 

בעוד המאבחנים בשני האבחונים בעלי תואר שני בלקויות למידה עם התמחות באבחון, על המאבחן באבחון מת"ל להיות בעל הכשרה ספציפית לאבחון מת"ל.

הבדל נוסף הוא שבעוד אבחון דידקטי משמש להתאמות בדרכי למידה ודרכי היבחנות בכללי, אבחון מת"ל משמש להתאמות בדרכי למידה והיבחנות באקדמיה ובפסיכומטרי.

לאבחוני מת"ל ניתן לגשת רק במוסדות אקדמיים שקיבלו אישור לעשיית אבחוני מת"ל, בניגוד לאבחונים דידקטיים. בנוסף, אין אפשרות לגשת לאבחון מת"ל באופן פרטי.

הגיל לאבחוני מת"ל הוא 16 עד 30. לעומת זאת, אבחונים דידקטיים נעשים בדרך כלל החל מאמצע כיתה ב' (גיל 7 בערך) ללא הגבלה של גיל, לרוב יעשו כהתכוננות לקראת כניסה למוסד לימודי כלשהו.

*מבחינת מה האבחונים באים לבדוק אין ממש הבדל בין שני האבחונים.

אז מה עדיף?

המוסדות האקדמיים מקבלים אבחוני מת"ל בלבד. אבחון מת"ל מיועד ספציפית לאבחון דרכי למידה ודרכי היבחנות לפסיכומטרי ולאקדמיה ולכן עדיף לגשת לאבחוני מת"ל המותאמים יותר לאבחון לקויות למידה בהקשר לפסיכומטרי,אך ביצוע אבחון מת"ל לא נותן עדיפות והוא שווה ערך לאבחון הדידיקטי בזמן הערכת המרכז הארצי לבחינות.

מתי צריך לעשות אבחון חדש?

בין הדרישות של מאל"ו (מרכז ארצי לבחינות והערכה) יש צורך במקרה של הגשת בקשה להתאמות בפסיכומטרי, לצרף אבחון עדכני. כלומר, אבחון שנעשה לאחר גיל 18 על ידי מאבחן למבוגרים, או לחליפין, אבחון שנעשה לאחר גיל 16 אבל שלא עברו יותר מחמש שנים מאז שנעשה (כלומר, אם נעשה בגיל 16, שגילו של מגיש הבקשה לא יהיה יותר מ-21). אם אין לכם את תוצאות האבחון בשנים הללו ואין באפשרותכם להשיגם מהמאבחן שעשה לכם אותם, תיאלצו לעשות אבחון חדש.

לסיכום

ישנם סוגים שונים של אבחונים ללקויות למידה, ביניהם אבחון מת"ל ואבחון דידקטי. 

אבחון מת"ל – זהו אבחון המותאם לבחינת דרכי למידה ודרכי היבחנות לפסיכומטרי ולאקדמיה באופן ספציפי ומתבצע על מערכת ממוחשבת תוך ליווי של מאבחן מוסמך הבוחן את תגובות הנבחן לאורך התהליך. מדובר בשני מפגשים + מפגש של הקראת התוצאות והסברן.

אבחון דידקטי – זהו אבחון לבחינת דרכי למידה והיבחנות באופן כללי. הוא נעשה בשניים עד שלושה מפגשים בהם הנבחן מבצע מבחנים מול המאבחן. 

 בין האבחונים ישנם מספר הבדלים:

אבחוני מת"ל מתבצעים על מערכת ממוחשבת בלבד ובליווי המאבחן לאורך התהליך בעוד אבחון דידקטי הוא מבחנים שניתנים לנבחן מהמאבחן במפגש אחד על אחד. המאבחן הוא בעל הכשרה ספציפית לאבחון מת"ל (פרט לתואר שני בלקויות למידה והתמחות באבחון), אין אפשרות לאבחון מת"ל באופן פרטי בניגוד לאבחון דידקטי, אבחון מת"ל הוא לגילאי 16 עד 30 בעוד אבחון דידקטי ניתן לעשות מגיל 7 בערך, אבחון מת"ל מיועד ספציפית להתאמות לפסיכומטרי ולאקדמיה. 

מבחינת מה בודקים האבחונים אין ממש הבדל.

כאשר רוצים לקבל הקלות לפסיכומטרי עדיף לעשות אבחון מת"ל המיועד בעצם באופן ספציפי לבחינת דרכי למידה ודרכי היבחנות עבור הפסיכומטרי והאקדמיה ולכן יעיד באופן הטוב ביותר על הלקות הלימודית של הנבחן. מאחר וגיל אבחוני מת"ל הוא גבוה יותר (החל מגיל 16) מאבחון דידקטי הוא גם יהיה מעודכן יותר עבור ההגשה למאל"ו בבקשת התאמות לפסיכומטרי.

יש צורך באבחון חדש כאשר אין בידכם אבחון מעודכן מספיק (שנעשה מעל גיל 18, או מעל גיל 16 ועד חמש שנים מהאבחון), בין אם המידע חסר בגלל שאין לכם את דו"ח האבחון שנעשה, חלף הזמן המתבקש, או שאין באפשרותכם ליצור קשר עם המאבחן לקבלה מחדש של דו"ח האבחון שכבר עשיתם, כך או כך, כדי להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי תזדקקו לאבחון עדכני.

מה היה במאמר זה

שיתוף המאמר

עוד בנושא פוסט: סוגי האבחונים

אילו הקלות קיימות בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים שיש. המבחן קובע באופן ישיר את היכולת שלכם להתקבל למסלולי הלימוד השונים באקדמיה. כדי לקבל אישור להיבחן בתנאים

קרא עוד »
על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

בחינה חוזרת בתנאים מותאמים

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל השלכות מרחיקות לכת. קבלת אישור להיבחן בתנאים מותאמים היא פרוצדורה מורכבת, ורק אחרי אישור מיוחד של המרכז הארצי לבחינות והערכה

קרא עוד »
למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

כאשר אתם ניגשים לבחינה פסיכומטרית, ומעוניינים לקבל התאמות ישנן בעיות רפואיות ולקויות שיקנו לכם התאמות שונות. בהמשך, הלקויות והבעיות הרפואיות השונות וההתאמות הקיימות. התאמות בפסיכומטרי

קרא עוד »

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

צ'ט ווצאפ עם מתאימים לך!
שלח דרך ווצאפ!