לוגו-מתאימים לך הקלות בפסיכומטרי

אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית

זמן קריאה: 4 דקות

הידעתם? אומרים "התאמות לפסיכומטרי" ולא "הקלות לפסיכומטרי"

עכשיו אפשר להתחיל 😜

מי שסיים את השירות הצבאי או הלאומי וודאי כבר החל לחשוב על לימודים לקראת הבחינה הפסיכומטרית בתור הכנה לשלב הבא – רכישת השכלה גבוהה. מטרתה של הבחינה הפסיכומטרית היא לסנן את המועמדים השונים ללימודים אקדמאיים, לאבחן את יכולות הלימוד של כל נבחן, ולהתאימו אל מסלולי הלימוד השונים. נכון להיום, מדובר בבחינה המהווה את המדד הטוב ביותר לסינון מועמדים להשכלה גבוהה. אז מהי הבחינה הפסיכומטרית, מהי חשיבותה, ומהם התנאים המותאמים הקיימים בה עבור הזקוקים לכך? על כל זאת ועוד נדבר במאמר הבא.

הבחינה הפסיכומטרית

בחינת הפסיכומטרי הנה יוזמה שהגיעה מצד המרכז הארצי לבחינות והערכה, לאחר שבעבר מועמד ללימודים אקדמאיים נדרש לעבור סדרת מבחני קבלה נפרדים מטעם המוסד האקדמי אליו ביקש להתקבל. בכדי להקל על תהליך הקבלה ועל הנבחנים המבקשים להתקבל אל המוסדות האקדמיים, וכן לחסוך מעל הנבחנים את העול הכלכלי הכרוך בתשלום עבור סדרת מבחנים, הוחלט להקים מרכז שיערוך מבחן אחיד שיהיה לכלי עזר עבור כל המוסדות להשכלה גבוהה.

במרכז המערך עומדת הבחינה הפסיכומטרית, המשרתת כיום את מרבית המוסדות להשכלה גבוהה. מטרותיה של הבחינה היא ניבוי הצלחתו של המועמד בלימודיו האקדמיים, כאשר בחינה זו מאפשרת דירוג בסולם אחיד של המועמדים המבקשים להתקבל אל המוסדות להשכלה גבוהה.

עבור מי שלא הצליח להביא את יכולותיו הלימודיות לביטוי בבחינות הבגרות, הבחינה הפסיכומטרית מעניקה צ'אנס נוסף עבור בעלי פוטנציאל לימודי גבוה שלא הגיעה לכדי מימוש בבחינות הבגרות. מסיבה זו הבחינה הפסיכומטרית בוחנת את יכולות ההצלחה הרלוונטיות ביותר להצלחה בלימודים גבוהים, בצורה אמינה ומדויקת ככל האפשר.

חשיבותה של הבחינה הפסיכומטרית

בסופו של דבר, סטודנטים וסטודנטיות במסלול ללימודי רפואה, לדוגמה, נדרשים להצגת יכולות למידה גבוהות במיוחד יחד עם עמידות גבוהה בתנאי לחץ. מסיבה זו מסלול לימודי הרפואה דורש את ציון הפסיכומטרי הגבוה ביותר מבין מסלולי הלימוד השונים, כאשר גם ציון 700 בפסיכומטרי (הנחשב לציון גבוה מאד) אינו מבטיח כי המועמד יתקבל למסלול זה.

הבחינה הפסיכומטרית חשובה מפני שרוב המוסדות המוכרים להשכלה גבוהה בארץ בוחרים בה כשיטת סינון המהווה את האמצעי הקרוב ביותר להצגת יכולותיו הלימודיות של המועמד. במקרים מסוימים מסלולי הלימוד מודדים את הציונים בשלושת נושאי הבחינה בצורה שונה.

חשוב לזכור כי המבחן הפסיכומטרי לא מהווה את המדד היחיד לבחינת המועמד, והוא מצטרף לשקלול של ממוצע בחינות הבגרות, המהווה תנאי חובה להצטרפות אל העולם האקדמי.

קורסי הכנה לבחינה הפסיכומטרית

אנשים רבים מבינים את חשיבותה של בחינה זו בתור הצעד הראשון שלהם אל רכישת השכלה גבוהה, ולפיכך – את חשיבות ההכנה לקראתה. מסיבה זו הם בוחרים ללמוד לבחינה הפסיכומטרית בעזרת מכונים ומוסדות שונים המספקים הכנה לבחינה זו, בקורס האורך מספר חודשים או שבועות. בקורס ההכנה לבחינה הפסיכומטרית המועמדים מקבלים הכנה מקצועית ונפשית לבחינה, הכוללת שיחות אישיות, תרגולים בקבוצה, מבחנים לדוגמה, ועוד.

חשוב לזכור כי במשוואת הבגרויות והפסיכומטרי, הבחינה הפסיכומטרית זוכה למשקל גבוהה יותר מכוחם של ציוני הבגרות. מסיבה זו חשוב מאד להתכונן לבחינה זו בהתאם ובצורה טובה ככל האפשר.

ניתן לעשות זאת, כפי שרבים עושים – במוסדות המציעים קורסי הכנה לפסיכומטרי, המפוזרים בכל רחבי הארץ ומתקיימים במתכונת של 2 פעמים בשבוע, בקורס האורך חודש וחצי ועד 3 חודשים, על פי רמת הקורס שהנבחן בוחר.

תחומי הבחינה הפסיכומטרית

הבחינה הפסיכומטרית בודקת יכולות ב-3 חלקים: אנגלית, החלק המילולי והחלק הכמותי.

בשלושת הפרקים של הבחינה תיבדקנה יכולות למידה הדרושות לצורך לימוד והבנה של נושאים חדשים, כפי שסטודנטים נדרשים לעשות בלימודיהם באקדמיה. עם זאת, יכולות אלו אינן נדרשות לכל תחום לימוד במידה שווה.

למשל, לימודי ספרות ולשון יצריכו מיומנות גבוהה יותר בחשיבה מילולית, ומיומנות גבוהה פחות בחשיבה כמותית. לעומת זאת, לימודי הנדסה לסוגיהם דורשים מיומנות גבוהה בחשיבה כמותית, ומיומנות גבוהה פחות בחשיבה מילולית. יש להדגיש כי בשפה האנגלית הנה חשובה עבור רוב התארים האקדמיים, מפני שחומרים אקדמיים זמינים רק בשפה האנגלית.

שלושת התחומים מבטאים ומשקפים יכולות בסיסיות ביותר הדרושות לרכישת השכלה גבוהה. לחלק ממסלולי הלימוד יש דרישות נוספות, והמועמדים ללימודים בתחומים אלו נבחנים בבחינות נוספות בהמשך.

יש לזכור כי קיימות יכולות אחרות המסייעות בלמידה כמו מוטיבציה, התמדה, ויצירתיות, אותן הבחינה הפסיכומטרית לא יכולה למדוד בצורה מדויקת. מסיבה זו הבחינה הפסיכומטרית מתרכזת בדברים שאפשר למדוד, בצורה מדויקת, תמציתית, וקצרה.

התאמות מיוחדות לנבחנים בבחינה הפסיכומטרית

מאל"ו מציע אפשרות של מבחן פסיכומטרי בתנאים מותאמים (או "הקלות בבחינה") באחד משלושת המקרים הבאים:

  1. הפרעת קשב וריכוז
  2. לקויות למידה
  3. מגבלה פיזית ו\או נפשית

הצוות של מאל"ו משתדל מאוד להעניק הקלות והתאמות עבור הנבחנים בבחינה הפסיכומטרית, זאת בהתאם לקשיים הייחודיים של כל אחד ואחת. קיים מגוון רחב של הקלות והתאמות, כאשר המרכז הארצי משתמש באחת או בכמה מהן, על פי הבקשות וההתאמות המיוחדות אשר כל נבחן זקוק לו. ההתאמות וההקלות הנן:

  1. עבור מי שמאובחן עם לקויות למידה בחשבון ו\או הפרעות קשב, ניתנת האפשרות להשתמש במחשבון ב-4 פעולות חשבוניות בלבד.
  2. מתן אפשרות להפסקה של חמש דקות בין הפרקים.
  3. מבחן פסיכומטרי באמצעות מחשב.
  4. בחינה פסיכומטרית מוגדלת, הניתן בדרך כלל לבעלי לקויות ראייה.
  5. דף תשובות מוגדל.
  6. השמעת הבחינה באנגלית, הניתנת בדרך כלל לבעלי לקויות ראייה.
  7. תוספת זמן של 5 דקות בדרך כלל עבור כל פרק, הניתנת לעתים רחוקות מאד לבעלי מגבלה פיזית המקשה על קצב הכתיבה.

יתכן כי נבחן יקבל כמה הקלות והתאמות בפסיכומטרי  – לדוגמה מחשבון יחד עם טופס תשובות מוגדל והפסקות בין פרק לפרק. כל מקרה נבחן לגופו ובצורה שונה, ועל פיו נקבעות ההתאמות וההקלות.

בחינת פסיכומטרי באמצעות מחשב

"מפע"ם" היא למעשה הקלה הניתנת ובה ניתן לערוך את המבחן הפסיכומטרי באמצעות מחשב. הקלה זו ניתנת למי שעמד בתנאים המותאמים. האישור לבחינה באמצעות מחשב ניתן ע"י היחידה להקלות והתאמות במאל"ו. לבחינה הפסיכומטרית "הרגילה", בחינת המפע"ם מתחלקת לשלושה תחומים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית, ואנגלית.

חלק החשיבה המילולית כולל מטלת כתיבה (בה נדרשים לכתוב חיבור) ולאחריה שאלות ברירה. כל השאלות בחלק החשיבה הכמותית והאנגלית הן שאלות ברירה, בהן יש לבחור ב-1 מתוך 4 התשובות המוצעות.

לכל שאלה בבחינת מפע"ם מוקצב זמן בנפרד, המשתנה על פי סוג השאלה. שאלות שיש בהן חלק של קריאה או תרשימים זוכות לתוספת זמן מיוחדת לצורך הקריאה, ולאחר מכן זמן בנפרד לצורך פתרון השאלות. בין חלקי הבחינה יש כ-3 הפסקות של 5 דקות: לאחר מטלת הכתיבה, לאחר החלק המילולי, ולאחר החלק הכמותי.

הזכאים לבחינת המפע"ם יקבלו הפסקה של שתיים וחצי דקות בין כל חלק בבחינה, כאשר ניתן לקצר את זמן ההפסקה על ידי לחיצה על המקש המתאים.

מספר נקודות חשובות הנוגעות לבחינה פסיכומטרית מותאמת

  • הבקשה לתנאים מותאמים נידונה במאל"ו רק לאחר ההרשמה לבחינה. לא ניתן לחכות לאישור להקלות והתאמות בבחינה הפסיכומטרית ורק אז להירשם לתאריך הבחינה הרצוי. הירשמו לפסיכומטרי, ואחר כך תדאגו לשלוח למרכז הארצי לבחינות והערכה את המסמכים הרלוונטיים לקבלת התאמות.
  • לקויות למידה שקיבלו אישור בבגרות לא מקבלות אישור אוטומטי גם בבחינה הפסיכומטרית. המרכז בוחן כל תלמיד ותלמידה באופן אישי, לכן חשוב מאוד לדאוג לכך שהמרכז יקבל את כל המסמכים הנדרשים כפי שהם מופיעים באתר, וכן לדעת כי קיימת האפשרות שהבקשה שלכם להקלות והתאמות תדחה.  
  • הקלות והתאמות בפסיכומטרי מתקיימות בכל מבחן, אך קחו בחשבון כי היא עשויה להתקיים גם מספר שבועות אחרי המועד הרגיל.

לסיכום

ציון במבחן פסיכומטרי מותאם שווה בערכו לציון שהתקבל במבחן פסיכומטרי "רגיל" מבחינת האקדמיה, שאיננה מתעסקת בכך שהציון של המועמד התקבל בבחינה פסיכומטרית מותאמת, ואיננה משפיעה כהוא זה על הסיכוי של המועמד או המועמדת להתקבל ללימודים.

חשוב לקרוא לעומק את הדרישות וההנחיות המפורטות באתר של מאל"ו, ולוודא כי כל המסמכים הנדרשים נשלחו לצורך קבלת ההתאמות. במקרים מסוימים יש לגשת שוב לאבחון, וחשוב להתכונן לדבר, על מנת לקבל את ההקלות וההתאמות בפסיכומטרי מוקדם ככל הניתן.

בהצלחה!

מה היה במאמר זה

שיתוף המאמר

עוד בנושא פוסט: אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית

אילו הקלות קיימות בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים שיש. המבחן קובע באופן ישיר את היכולת שלכם להתקבל למסלולי הלימוד השונים באקדמיה. כדי לקבל אישור להיבחן בתנאים

קרא עוד »
על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

בחינה חוזרת בתנאים מותאמים

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל השלכות מרחיקות לכת. קבלת אישור להיבחן בתנאים מותאמים היא פרוצדורה מורכבת, ורק אחרי אישור מיוחד של המרכז הארצי לבחינות והערכה

קרא עוד »
אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

סוגי האבחונים

ישנם סוגי אבחונים שבעלי לקויות עוברים כדי לאבחן את הלקות שלהם וכתוצאה מכך לקבל את היכולת לבקש התאמות בפסיכומטרי. בין האבחונים הללו ישנם אבחון מת"ל

קרא עוד »
למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

כאשר אתם ניגשים לבחינה פסיכומטרית, ומעוניינים לקבל התאמות ישנן בעיות רפואיות ולקויות שיקנו לכם התאמות שונות. בהמשך, הלקויות והבעיות הרפואיות השונות וההתאמות הקיימות. התאמות בפסיכומטרי

קרא עוד »

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

צ'ט ווצאפ עם מתאימים לך!
שלח דרך ווצאפ!