לוגו-מתאימים לך הקלות בפסיכומטרי

למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי

זמן קריאה: 4 דקות

זהו, סיימתם את הצבא, חזרתם מהטיול הגדול במזרח או בדרום אמריקה, ועכשיו מגיע השלב הבא – לימודי הפסיכומטרי. כמו רוב החברים שלכם, מן הסתם תשלמו כסף למכון, דרכו תלמדו למבחן, תירשמו למבחן, ותעשו אותו, בתקווה לקבל ציון גבוה כמה שיותר. אבל מה עם מגיע לכם הקלות בפסיכומטרי? מה בדיוק צריך לעשות בשביל לקבל התאמות למבחן? ובכלל, מה זה אומר ההתאמות הללו? כל הפרטים, כולל פירוט רב על תהליך הבקשה להתאמה לפסיכומטרי, ממש כאן לפניכם.

קצרים בזמן? חוששים ? חושבים שצריכים עזרה בבניית התיק?  במידה ואתם מרגישים קושי לגשת לתהליך, נשמח להיות לכם לעזר וללוות אתכם.

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

סיבת הבקשה

כדאי שתקבלו התאמות בפסיכומטרי שלכם, אתם צריכים לעמוד באחד מהקריטריונים הבאים:

  • לקות למידה – בעלי לקות למידה יקבלו הקלות בפסיכומטרי. גם אם הלקות אינה בתחום המבחן עצמו, אך עלולה להקשות על התפקוד במבחן, יכול להיות שתקבלו התאמה אחת לפחות. במסגרת הבקשה תצטרכו להגיש מספר מסמכים, ביניהם אבחון עדכני, שאלון למאבחן, ומידע על התפקוד שלכם בבית הספר היסודי.

מה זה אומר אבחון עדכני?

כדי שאפשר יהיה להסתמך על האבחון, הוא צריך להיות כזה שערך איש מקצוע המוסמך לאבחן ליקויי למידה. בנוסף, יש לציין שהאבחון נערך אחרי גיל 18, או לחילופין אם נערך אחרי גיל 16, זה התרחש בחמש שנים האחרונות.

חשוב להדגיש כי אם אתם פונים רק בשל לקות כתיבה, תוכלו להגיש הערכה מלאה של התפקוד לאחר גיל 12, אבל גם רק בתנאי שלא עברו 5 שנים. עבור הערכה לצורך לקות למידה בלבד, לא צריך שהיא תיערך לפני גיל 18. עוד פרט שצריך לציין ביחס לאבחון, במיוחד אם אתם רוצים לקבל בעקבותיו הקלות לפסיכומטרי, הוא צריך להיות בשפה בה אתם מתכננים להיבחן לאחר מכן.

מה זה שאלון למאבחן?

המאבחן שלכם צריך למלא טופס עם שאלות בנוסף לאבחון עצמו. שימו לב, אם האבחון עוד לא נערך, שלחו למאבחן את הטופס, שידע אלה שאלות עליו להכניס באבחון. אם האבחון כבר נערך, אין צורך במילוי מחדש של הטופס למאבחן, אלא רק לבדוק שאכן כל השאלות המופיעות בטופס, נשאלו בזמן האבחון. במקרה שיש חוסרים, ניתן לחזור למאבחן שיחזיר אותם. אם אין אפשרות לאתר את המאבחן, תמיד אפשר לשלוח אבחון ללא השאלון, רק דעו שלאחר בחינת הצוות המקצועי, יכול להיות שתיאלצו כן להשלים את הפרטים החסרים לבקשה שלכם.

מסמכי בית הספר היסודי

אחד מפריטי המידע שחשוב לוועדה לקבל הוא תיאור התפקוד בבית הספר היסודי, כלומר, בכיתות א-ו. כל מסמך מאותה התקופה, אם זה מכתבים ממורים, סיכומי פגישות הורים וצוות, או תעודת סוף שנה, יכולים לשפוך אור על היותכם ליקויי למידה. הוסיפו למסמך האבחון כל מסמך רלוונטי שיש לכם, החל ממסמכים רפואיים כמו סיכומי טיפול ריפוי בעיסוק, דוחות אבחוניים קודמים, תעודות מבתי הספר, חוות דעת מורים ואף תיעוד של הוראה מתקנת. מסמכים רלוונטיים מהעבר מאוד חשובים לקבלת התאמות לפסיכומטרי.

  • הפרעות קשב וריכוז – לא כל הצהרה על הפרעת קשה מתקבלת בקלות. יש להצביע על עדויות ברורות לקיום הפרעת קשב ראשונית וחמורה, שהופיעה כבר לפני גיל 12, ומשבשת את התפקוד בתחומי החיים השונים, אם זה בלימודים, בעבודה, בתעסוקה או בכל תחום אחר. יש לצרף הערכה עדכנית ומפורטת של תחום הקשב והריכוז, וכן אבחונים קודמים.

מה זה אומר הערכה עדכנית ומפורטת?

מדובר בהערכה שנעשתה במהלך שלוש השנים האחרונות על ידי איש מקצוע שמוסמך לאבחן הפרעת קשב וריכוז. יש לציין כי אם מדובר בהערכה שנעשתה לאחר גיל 25 אין כבר עוד צורך בהערכה עדכנית. גם כאן, כדי לאבחן הפרעה כזו, הפרעת קשב וריכוז, יש לקבל מסמכים שמעידים על התפקוד בבית הספר היסודי. גם אם לעיתים יש תלמידים עם קשיים לימודיים, אם אין אבחנה קונקרטית, עם מסמכים מגובים, שמדובר בהפרעת קשב וריכוז, לעיתים לא ניתן לקבוע שהקשיים הלימודיים נובעים מהפרעה כזו, ועל כן גם לא יינתנו הקלות בפסיכומטרי, במצב כזה.

  • מגבלה גופנית – אם יש לכם מגבלה רפואית גופנית כלשהי, עליכם להעביר חוות דעת רפואת מפורטת ועדכנית, ומסמכי רקע, עליהם נסביר ממש עכשיו.

חוות דעת רפואית – כוללת שאלות בו מפורטת סיבת הפנייה, אם זה מגבלה כמו לקות שמיעה, לקות ראייה, או כל מגבלה פיזית אחרת. גם אם הרופא לא מעביר את השאלון ממש, עדיין יכול לצרף את המסמך הרפואי הרגיל, העיקר שיכיל את התשובות לשאלות שמופיעות בשאלון.

מסמכי רקע – ישנם מסמכים רפואיים נוספים. למשל, אם מדובר על מגבלה גופנית שאובחנה בזמן של יותר משנה לפני הבקשה, יש לצרף מסמך רפואי אחר, בנוסף לחוות הדעת, שמעיד על המגבלה לפני כן. אם המגבלה חדשה, הרופא יצטרך להסביר את הגומרים לה, ויכול להיות שהמבקש יידרש להביא תוצאות של בדיקות נוספות, אובייקטיביות, שיאשרו שאכן הוא בעל מגבלה. אם הרופא המליץ על התאמה ספציפית, עליו לנמק את המלצתו ולבסס על המסמכים.

  • מגבלה נפשית  – אם ברצונכם להשיג התאמות בפסיכומטרי בשל מגבלה נפשית, תצטרכו להביא חוות דעת מפורטת של פסיכיאטר שמלווה אתכם ומכיר את המקרה. גם היא צריכה להיות כמובן עדכנית.

אלו מסמכים דרושים לשם כך?

חוות דעת פסיכיאטרית מפורטת, כולל שאלון שמצורף אליה. תאריך חוות הדעת צריך להיות עד שנה מזמן הגשת הבקשה. גם כאן, אם הפסיכיאטר לא מוכן לצרף שאלון, תמיד יכול לענות על כל השאלות שנכללות בשאלון פשוט דרך חוות הדעת הרגילה. אם היו מטפלים נוספים, יש לצרף כמובן דו"ח מפורט שלהם. ישנו שאלון שמיועד למורה, ניתן להורידו באתר האינטרנט של המרכז הארצי להערכה ומדידה ולתת למורה המכיר אתכם למלא.

  • הפרעה על הרצף האוטיסטי  – גם היא, כמו כל היתר, צריכה להיות מגובה בנתונים ומסמכים. ביניהם כלל האבחונים השונים, תיאור של רקע התפתחותי ולימודי, ותיעוד עדכני של תפקודכם כעת. התיעוד יכול להיות דרך אבחון של תפקודי למידה, או באמצעות מורים ואנשי חינוך המעורבים בטיפול.
  • כל נושא אחר שאינו לימודי, שיכול להשפיע על התפקוד של הסטודנט בבחינה, צריך להיות מצוין באופן מפורש, ויש לשלוח לגורמי מקצוע שרלוונטיים לתחום.

לסיכום, הבקשה, החל מיום (נכון לכתיבת מאמר זה) 21.11.2022, יכולה להיות מוגשת דרך האזור האישי, בדואר ישראל או במסירה ידנית. לא ניתן להגיש דרך הדואר האלקטרוני. שימו לב לסיבה בגינה אתם מגישים את הבקשה, והקפידו לצרף את כלל המסמכים הדרושים לצורך קבלת הקלות בפסיכומטרי.

אנחנו יודעים שכל אחת מהאפשרויות להגשה יכולה להיות ארוכה ומייגעת  ולא תמיד יש לכם זמן ומשאבים בתוך קורס ההכנה להקדיש לנושא ההקלות.
אך חשוב לזכור כי  ההבדל בין בחינה בתנאים המתאימים לכם לבין בחינה רגילה בא לידי ביטוי ישירות בציון ולכן יש חשיבות בבניית התיק בצורה הטובה ביותר בהתאם למקרה שלכם.

 במידה ואתם מרגישים קושי לגשת לתהליך, נשמח להיות לכם לעזר וללוות אתכם

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

מה היה במאמר זה

שיתוף המאמר

עוד בנושא פוסט: למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי

אילו הקלות קיימות בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים שיש. המבחן קובע באופן ישיר את היכולת שלכם להתקבל למסלולי הלימוד השונים באקדמיה. כדי לקבל אישור להיבחן בתנאים

קרא עוד »
על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

בחינה חוזרת בתנאים מותאמים

המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל השלכות מרחיקות לכת. קבלת אישור להיבחן בתנאים מותאמים היא פרוצדורה מורכבת, ורק אחרי אישור מיוחד של המרכז הארצי לבחינות והערכה

קרא עוד »
אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית
הקלות בפסיכומטרי

סוגי האבחונים

ישנם סוגי אבחונים שבעלי לקויות עוברים כדי לאבחן את הלקות שלהם וכתוצאה מכך לקבל את היכולת לבקש התאמות בפסיכומטרי. בין האבחונים הללו ישנם אבחון מת"ל

קרא עוד »
למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי
הקלות בפסיכומטרי

ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

כאשר אתם ניגשים לבחינה פסיכומטרית, ומעוניינים לקבל התאמות ישנן בעיות רפואיות ולקויות שיקנו לכם התאמות שונות. בהמשך, הלקויות והבעיות הרפואיות השונות וההתאמות הקיימות. התאמות בפסיכומטרי

קרא עוד »

חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

צ'ט ווצאפ עם מתאימים לך!
שלח דרך ווצאפ!