לוגו-מתאימים לך הקלות בפסיכומטרי

על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי

זמן קריאה: 5 דקות

מדובר בבחינה חשובה מאד, המהווה את המדד הטוב והאמין ביותר עבור המוסדות האקדמיים בכל הנוגע לסינון מועמדים המבקשים ללמוד תואר אקדמי מכל סוג שהוא. אנחנו מדברים כמובן על הבחינה הפסיכומטרית, שמטרתה, בין היתר, היא לאבחן את יכולות הלימוד של כל נבחן בכדי להתאימו אל מסלולי הלימוד השונים.

זו בחינה חשובה ביותר שרבים ניגשים אליה מדי שנה. בחינה זו מעוררת דאגות וחששות בעיקר למי שמאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, ועוד. הבשורות הטובות הן שעבור אלו קיימות התאמות והקלות מיוחדות, שנועדו לעזור להם לצלוח את בחינת הפסיכומטרי בהצלחה.

על כל זאת ועוד נדבר במאמר הבא.

רגע, למה בכלל לעשות פסיכומטרי?

לימודים לתואר אינם דומים ללימודים בבית הספר. חלק מן התארים האקדמיים, כמו רפואה למשל, מצריכים יכולות למידה גבוהות במיוחד יחד עם יכולת עמידות גבוהה בפני תנאי לחץ. מסיבה זו תנאי הסף לקבלה ללימודי רפואה הנם גבוהים במיוחד, ומצריכים ציון פסיכומטרי גבוה, יחד עם מספר פרמטרים נוספים.

מרבית המוסדות המוכרים להשכלה גבוהה בוחרים בבחינה הפסיכומטרית בתור שיטת סינון, המהווה את האמצעי האמין ביותר לצורך בחינת יכולותיו הלימודיות של המועמד. יש לזכור כי הבחינה הפסיכומטרית אינה מהווה את המדד היחיד לבחינת המועמד, והיא מצטרפת לשקלול הכולל את ממוצע בחינות הבגרות.

גם אם היה לכם קשה ללמוד בתור תיכוניסטים צעירים (המאובחנים עם קשיים לימודיים שונים, וגם אם לא) – בחינת הפסיכומטרי יכולה להפוך את הכף, ולהעניק הזדמנות שנייה למועמדים עם פוטנציאל גבוה, אשר יכולותיהם הלימודיות לא באו לידי ביטוי ומימוש בבחינות הבגרות.

מה כוללת הבחינה הפסיכומטרית

הבחינה הפסיכומטרית בודקת יכולות בשלושה תחומים מרכזיים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית, ואנגלית, כאשר השאלות הנשאלות בכל חלק בודקות יכולות כלליות הנדרשות על מנת ללמוד נושאים חדשים, ממש כפי שנדרש לעשות באקדמיה. חשוב להדגיש כי היכולות הנ"ל אינן נדרשות לכל תחום לימוד במידה שווה.

אם ברצונכם ללמוד מקצוע מתוך עולם מדעי החברה והרוח – תידרשו להפגנת יכולות גבוהות בתחום החשיבה המילולית, אך אם ברצונכם ללמוד תואר בתחום המדעים המדויקים – תידרשו להפגנת יכולות גבוהות דווקא בתחום החשיבה הכמותית. שליטה גבוהה באנגלית הנה חשובה בכל תחום מקצועי, שכן מאמרים רבים וחומרי לימוד שונים זמינים אך ורק בשפה זו.

בבואכם לרכוש השכלת גבוהה, תידרשו להוכיח קודם לכן בבחינה הפסיכומטרית את יכולותיכם בשלושת התחומים, כאשר תחומי לימוד מסוימים ידרשו יכולות ספציפיות יותר, והמועמדים ללימודים גבוהים בתחומים אלו יידרשו לבחינות נוספות בהמשך (למשל, הצגת תיק עבודות עבור תואר באמנות).

התאמות והקלות עבור זכאים בבחינה הפסיכומטרית

הבחינה הפסיכומטרית מדאיגה במיוחד את אלו המאובחנים עם קשיים לימודיים שונים. מסיבה זו, ובכדי להעניק הזדמנות שווה לכולם, המרכז הארצי לבחינות והערכה מציע אפשרות של הקלות בפסיכומטרי והתאמות בפסיכומטרי באחד משלושת המקרים הבאים:

     

      1. לקויות למידה

      1. הפרעות קשב וריכוז

      1. מגבלה פיזית ו\או נפשית

    המרכז הארצי משתדל להתאים את תנאי הבחינה למגבלה של כל נבחן ונבחנת בנפרד, כאשר כל מקרה נידון לגופו. קיים טווח רחב של התאמות והקלות, והמרכז מעניק אחת, או כמה מהן, על פי צרכיו האישיים של כל נבחן ונבחנת.

    בין ההקלות וההתאמות לפסיכומטרי ניתן למנות שימוש במחשבון – הניתן בעיקר לאלו המאובחנים עם דיסקלקוליה או הפרעת קשב וריכוז, הפסקה של 5 דקות בין פרק לפרק \ שני פרקים, מבחן ממוחשב, טופס בחינה \ דף תשובות מוגדל, השמעת הבחינה באנגלית, ותוספת זמן, הניתנת במקרים נדירים בלבד.

    ייתכן כי הנבחן יקבל מספר התאמות והקלות – למשל דף תשובות מוגדל יחד עם השמעת הבחינה באנגלית ומחשבון, וייתכן שיקבל רק הקלה אחת. כפי שציינו, המרכז הארצי בוחן כל מקרה לגופו ובאופן פרטי בכדי לבצע את ההתאמה הטובה ביותר.

    הגשת בקשה להתאמות והקלות על סמך מגבלה רפואית

    מגבלות פיזיות שונות עלולות להפריע במדידת היכולות הנמדדות בבחינה, לדוגמה: משקל יתר, הריון, לקות ראייה \ שמיעה, מחלות כרוניות ועוד. ההתאמות העשויות להינתן עבור אלו הסובלים ממגבלה רפואית הן טופס בחינה מוגדל, השמעה, הפסקות, מבחן ממוחשב, ועוד.

    בכדי להגיש בקשה להתאמות על סמך מגבלה רפואית יש לפרט את הקושי הרפואי ואת השלכותיו על התפקוד בבחינה. חשוב לציין כי הבחינה נמשכת כ-3.5 שעות, בישיבה רצופה, וללא הפסקות. מומלץ לחשוב יחד עם המורה בקורס הפסיכומטרי מה עשוי להפריע, ולהסביר זאת בטופס ה"שאלון לפונה". יש לציין את כל האמור לעיל גם בטופס הממולא ע"י הרופא.

    בביקור אצל הרופא יש להביא את הטופס מהאתר של המרכז הארצי. אם הרופא מתעקש לכתוב מכתב ולא למלא טופס זה בסדר, אך יש לצרף אותו לבקשה. חשוב לשים לב כי נדרשת חוות הדעת של הרופא המומחה למגבלה הרפואית הספציפית, כאשר פניה לרופא המשפחה איננה מספיקה. בדקו כי שמכם המלא והתאריך מופיע על גבי חוות הדעת, וצרפו לבקשה את פירוט הבדיקות שנערכו ואת תוצאותיהם.

    הגשת בקשה להתאמות והקלות על סמך מגבלה נפשית

    המאובחנים עם בעיה נפשית אף הם זכאים להקלות בפסיכומטרי ולהתאמות שונות. אבחנה נפשית המטופלת בטיפול תרופתי עשויה להשפיע באופן משמעותי על התפקוד. חשוב לציין כי מחלות נפש מורכבות יותר כמו סכיזופרניה והפרעה בי – פולרית אינן זכאיות להתאמות בשל חרדת בחינות, שנמצאה כנפוצה ביותר אצל אלו המאובחנים איתן.

    בהגשת הבקשה למרכז הארצי יש לציין האם קיים טיפול תרופתי שלו תופעות לוואי הרלוונטיות למבחן, כמו איטיות, קשיים בשליפה, פגיעה בביצועים קוגניטיביים, ועוד.

    יש לציין את כל האמור לעיל במכתב מפורט מהגורם המטפל הקבוע, בו מצוין בדיוק מה עשוי להפריע לנבחן בעת ביצוע הבחינה.

    הגשת בקשה להתאמות והקלות בשל לקות למידה \ הפרעת קשב וריכוז

    לקויות למידה שונות (כגון דיסגרפיה, דיסקלקוליה, בעיות בקריאה ועוד) חייבות להיות מאומתות ע"י צילום אבחון עדכני מ-5 השנים האחרונות (עבור לקויות למידה) ולאחר גיל 16. יש לצרף לבקשה גם צילום של אבחון מגיל צעיר, ואם אין לכם כזה, צרפו לבקשה את חוות דעתם של מורים או גורמי סיוע אחרים שיוכלו לתאר את הקושי הלימודי.

    ב"שאלון לפונה" יש לפרט את הקשיים הלימודיים, לצרף אבחון עדכני, ולהדגיש במרקר מושגים חשובים כמו "דיסלקציה", תפקוד נמוך במנגנוני הקריאה, קשיים ברכישת שפה זרה (עבור חלק האנגלית), קשיים בהבנת הנקרא ו\או הנשמע, "דיסגרפיה", "דיסקלקוליה" הכוללת קשיים בתחום הכמותי, ועוד.

    ההתאמות וההקלות הנפוצות הניתנים לאלו המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז הן הפסקות, הפחתת גורמי הסחה שונים, ועזרים להפחתת שגיאות כמו דף תשובות מוגדל או מחשבון. מי שמגיש בקשה בגין הפרעת קשב וריכוז צריך לצרף אבחון מ-3 השנים האחרונות, הכולל רקע מפורט ומתועד של קשיים בתחום זה.

    השאלון לפונה – וכל מה שחשוב לדעת עליו

    הראשון במסמכים שתגישו למרכז הארצי לצורך קבלת התאמות לפסיכומטרי בכל המקרים יהיה "השאלון לפונה". הקדישו מחשבה וכתבו בשפתכם, מבלי להתבייש, את הסיבות שבגינן אתם מגישים שאלון זה.

    יש לכלול בשאלון את הקשיים שהובילו אתכם לפנות לאבחון מקצועי – את הקשיים הלימודיים בתחומים השונים (כמו חשבון, קריאה, כתיבה, ואנגלית), ואת הקשיים שיש לכם, אם ישנם, הנוגעים לקשב וריכוז. ציינו מתי לראשונה הרגשתם בקיומם של קשיים אלו, וכיצד הם השפיעו בעבר על הישגיכם הלימודיים ועל תפקודכם.

    חשוב שתראו כי על אף הקשיים יש לכם מוטיבציה, וציינו בשאלון את הדרכים בהם התמודדתם איתם (שיעורים פרטיים, טיפול תרופתי, סיגול עצמי של דרכי למידה, ועוד).

    ציינו מתי נעשתה האבחנה הראשונה, ואם עברתם אבחונים נוספים, ציינו מתי ומי ערך את האבחון. צרפו לבקשה את כל האבחונים הקודמים, ופרטו אילו הקלות ותנאים מיוחדים קיבלתם בבחינות הבגרות.

    לסיכום

    אם הבחינה הפסיכומטרית מלחיצה אתכם בתור מי שמאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז או כל מגבלה אחרת המשפיעה על תפקודכם הלימודי – דעו כי ישנן הקלות בפסיכומטרי והתאמות שנועדו לעזור לכם לצלוח את הבחינה בהצלחה, כאשר ציון במבחן פסיכומטרי מותאם שווה ערך לציון במבחן פסיכומטרי "רגיל".

    מבחינת המוסדות האקדמיים אין שום הבדל בין ציון שהתקבל במבחן מותאם לבין ציון שהתקבל במבחן "רגיל", ואין לכך כל השפעה על סיכויי הקבלה שלכם ללימודים.

    קראו בעיון רב את הנחיות המרכז בכל הנוגע להגשת המסמכים הרלוונטיים לצורך קבלת הקלות בפסיכומטרי, ודעו כי ישנם מקרים בהם תדרשו לעשות אבחון מחדש לצורך קבלת ההתאמות. היערכו לכך בהתאם על מנת שתוכלו לקבל את ההקלות וההתאמות מוקדם ככל הניתן.

    והכי חשוב? שיהיה בהצלחה. אתם יכולים לעשות זאת!

    מה היה במאמר זה

    שיתוף המאמר

    עוד בנושא פוסט: על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי

    אילו הקלות קיימות בבחינה פסיכומטרית
    הקלות בפסיכומטרי

    בחינת מפע"ם – מה זה בהרחבה

    המבחן הפסיכומטרי הוא אחד המבחנים הכי חשובים שיש. המבחן קובע באופן ישיר את היכולת שלכם להתקבל למסלולי הלימוד השונים באקדמיה. כדי לקבל אישור להיבחן בתנאים

    קרא עוד »
    על סמך מה ניתן להגיש בקשה להתאמות לפסיכומטרי
    הקלות בפסיכומטרי

    בחינה חוזרת בתנאים מותאמים

    המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן בעל השלכות מרחיקות לכת. קבלת אישור להיבחן בתנאים מותאמים היא פרוצדורה מורכבת, ורק אחרי אישור מיוחד של המרכז הארצי לבחינות והערכה

    קרא עוד »
    אילו תנאים מותאמים קיימים בבחינה פסיכומטרית
    הקלות בפסיכומטרי

    סוגי האבחונים

    ישנם סוגי אבחונים שבעלי לקויות עוברים כדי לאבחן את הלקות שלהם וכתוצאה מכך לקבל את היכולת לבקש התאמות בפסיכומטרי. בין האבחונים הללו ישנם אבחון מת"ל

    קרא עוד »
    למה צריך לשים לב שמגישים בקשה להתאמות בפסיכומטרי
    הקלות בפסיכומטרי

    ההתאמות הקיימות ואיזה לקות/בעיה רפואית מאפשרת קבלת התאמה

    כאשר אתם ניגשים לבחינה פסיכומטרית, ומעוניינים לקבל התאמות ישנן בעיות רפואיות ולקויות שיקנו לכם התאמות שונות. בהמשך, הלקויות והבעיות הרפואיות השונות וההתאמות הקיימות. התאמות בפסיכומטרי

    קרא עוד »

    חיפשתם תשובה ולא מצאתם?

    מלאו טופס זה ונשמח לענות לכל שאלה שעולה!

    צ'ט ווצאפ עם מתאימים לך!
    שלח דרך ווצאפ!